Jet A1
Jet A1, ana maddesi kerosen olan ve günümüzde dünya genelindeki jet motorlu yolcu ve kargo uçaklarında kullanılan yakıt türüne verilen addır.
Jet A1’in ana maddesi olan kerosen aslında, yanıcı özellikte bir hidrokarbon sıvısıdır. Yunanca “keros” kelimesinden türetilmiştir.
Kerosen, “parafin yağı” diye tabir edilen gaz yağıdır.
150°C ile 270°C arasında, petrolün çok ince bir şekilde damıtılmasıyla elde edilir. Genellikle ısıtma ve aydınlatma alanında kullanılır.
Benzine nispeten daha zor alev alır ama benzinden daha fazla ısı verir. Parlama derecesi 38°C dir. Bu derecenin altında herhangi bir ateş temasında alev almaz.
Ancak kerosenin, yani bir bakıma Jet A1’in buharı son derece kolay parlayabilir ve tahminlerin ötesinde bir yangına sebebiyet verebilir.
Böyle durumlarda yangını söndürmek için köpük, kimyasal ve su sisi kullanılmalıdır.
Kerosenin donma noktası ise -47°C civarındadır.
Bu özellikleri dolayısıyla; yani yüksek irtifadaki düşük ısılarda kolay kolay donmaması ve bir kaza durumunda yangın çıkma riskini mümkün olan en az seviyeye indirmesi sebebiyle “uçak yakıtı” olarak tercih edilmektedir.
Jet A1’in yanı sıra, Jet A ve Jet B tipi uçak yakıtları bulunmaktadır.
Jet A1 ile Jet A arasındaki en önemli fark, parlama ve donma dereceleridir.
Jet A, 51°C’de alev alırken, -40°C’de donmaktadır.
Donma derecesi -60°C’ye kadar düşen Jet B tipi nafta-kerosen türü akaryakıt ise, ticarî havayolu sektöründe nadiren kullanılmaktadır.